Baka baka liten kaka..

I helgen har jag bestämt mig för att jag ska fortsätta mitt pysslande med praliner :)
Ska försöka fota så jag kan lägga upp bilder på bloggen också :)
Gjorde en chokladmoussefyllning på ett väldigt bra recept! :)
Jag har gjort många olika chokladgrejer och alltid köpt 70% men inte varit så jätteförtjust i den.
Den har liksom haft en tendens till att bli besk när man bakat på den..
Jag hade tur och hittade 60% choklad på Lidl som jag numera alltid bakar på.
Hittade receptet här men gjorde om den lite.

Chokladmousse på 60% choklad
100 gram 60% choklad
1 dl grädde
0,5-1 tsk vaniljpulver
1 rumsvarm äggula (mellanstora ägg)

Hacka och smält chokladen i vattenbad/micron. 
Låt chokladen svalna något för att inte den ska koagulera när du häller den på äggulan.
Vispa upp äggulan och häll på chokladen lite i taget 
(brukar aldrig funka för mig, blir typ allt eller inget, haha!)
Rör tills du får en fin smet.
Vispa grädden i en egen bunke och rör sedan ner vaniljpulvret.
Vänd ner lite i taget i chokladsmeten.

Egentligen ska man ställa in moussen i kylskåpet och låta stå några timmar, 
men jag fyllde mina praliner på en gång med moussen o de gick jättebra! :)

Ska visa i helgen hur man gör alltihopa med tempereringen och ja, allt annat pyssel som är :)

Någon som har tips på fyllning så får ni gärna dela med er! :) 
 
Vi hörs! :)
//Emelie
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0